Världens första batteridrivna och fossilfria skrotare för gruvindustrin

Maskintillverkaren Jama som konstruerar och tillverkar fordon för gruvindustrin lanserar nu
batteridrivna SBU 8000E för skrotning av berg under jord. Maskinen är världens första skrotare som är helt eldriven och har utrustats med en batterilösning som är framtagen i samarbete med Epiroc.

Jama har mångårig erfarenhet av att tillverka gruvmaskiner. Den mekaniska skrotaren SBU 8000 är en erkänd och populär maskin som varit marknadsledare över stora delar av världen under decennier. Nu har Jama tagit nästa steg i utvecklingen av modellen.

– Framtiden är här och SBU 8000E är vårt första bidrag och ett viktigt steg på vägen till en fossilfri gruvbrytning. Det känns enormt inspirerande både ur ett tekniskt, miljömässigt och industriellt perspektiv, berättar Rickard Lindgren VD för Jama.

Det är vanligt att gruvmaskiner under produktionsarbetet drivs av el via en kabel men framdriften har alltid skett med dieselmotorer. Nya SBU 8000E går hela vägen.
– Vi har byggt om drivlinan helt. Dieselmotorn med tillhörande komponenter har ersatts av en kraftfull elmotor på 160 kW med styrenheter och drivs av en modulbaserad batterilösning som automatiskt laddas med 100 kW ladd effekt under skrotningen, förklarar Rickard Lindgren.

Förutom eliminerade utsläpp och minskat buller bidrar nya SBU 8000E till bättre arbetsmiljö i gruvan och minskade kostnader för gruvventilation. Dessutom är den utvecklad för smidigare service och underhåll.

I samarbete med Epiroc med batterier från Northvolt

Batteriet som driver SBU 8000E är toppmodernt och tillverkat av Northvolt, som bygger en av världens största batterifabriker i Skellefteå, endast några kilometer från Jamas egen produktionsanläggning.
Batteri och drivlinelösningen är utvecklad i samarbete med Epiroc och ger samma kraft som i den dieseldrivna skrotaren. Lösningen är modulbaserad och har konstruerats för att ge en maximal nyttjandegrad. Varje enskild del av batteriet övervakas och kontrolleras separat.
Batteriet är också världens första certifierade batterisystem speciellt utvecklat för gruvindustrins extrema krav på säkerhet och robusthet. Systemet är certifierat för global marknad (inklusive CE, UL och CSA) vilket öppnar möjligheter för export. CE-certifieringen som stämmer överens med lågspänningsdirektivet, direktivet för elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) och direktivet för radioutrustning.
– Vi vill att våra kunder ska koncentrera sig på arbetet och vara trygga med att de hela tiden har högeffektiva batterier i maskinen, säger Rickard Lindgren.

Unikt batteriabonnemang ger bäst kapacitet

Jama och Epiroc har för SBU 8000E även skapat en tjänstelösning för fordonets batterier där Epiroc erbjuder ett unikt batteriabonnemang som omfattar allt från certifiering till underhåll. Tjänsten ”Batteries as a Service” innebär att kunderna prenumererar på energilagringskapacitet, när batterierna blir utslitna byts de ut mot nyare versioner med uppgraderad teknik. I tjänsten ingår även att uttjänta batterier samlas in och återvinns hos Northvolt där råmaterialet tas omhand och blir till nya batterier.
– Batterielektrifieringen är ett paradigmskifte vilket skapar utmaningar för de organisationer som ska implementera denna nya teknik. Likt skiftet från häst och vagn till bilar kräver det nya kunskaper, ny infrastruktur och även nya affärsmodeller. Genom ”Batteries as a Service” kan kunderna fokusera på sin kärnverksamhet så tar vi hand om batteriet. säger Erik Svedlund, marknadschef elektrifiering på Epiroc.

Fler nyheter i maskinen

Men det är inte bara batteridriften som är ny hos skrotaren SBU 8000E. Nya hydraulventiler gör SBU 8000E ännu mer driftsäker tillsammans med det energieffektiva elektriska drivsystemet. Dessutom presenteras ett nytt mobilt styrsystem utvecklat för tuffa gruvmiljöer som är IP-klassat, skyddat mot temperatur och vibrationer. Styrsystemet har ett intuitivt användargränssnitt.

Ledande i ergonomi

SBU 8000E har en hytt som är byggd med målet att överträffa alla existerande arbetsmiljönormer. Den flytande hytten ger minimalt med lågfrekventa vibrationer och har dokumenterat låga bullervärden. All ventilationsluft till hytten filtreras genom ett filtersystem och maskinen är utrustad med ett värmesystem med A/C. Hytten kan tiltas bakåt upp till 13 grader för bättre överblick och komfort under skrotning. Operatörsstolen är luftfjädrad, har trepunktsbälte, dubbla svankstöd samt är höj- och sänkbar. En stor 15,6 tums pekskärm i färg ger bästa överblick av kontroller och inställningar för föraren.

Försäljningsstart

Lanseringen av nya batteridrivna SBU 8000E sker under september och säljstart sker under 2021.

För mer information, kontakta:
Rickard Lindgren, VD Jama: , 0910-71 36 51
Erik Svedlund, marknadschef elektrifiering Epiroc, , 019–676 56 37


To top